Fiche online hulpverlening

Doelgroep: SO

Groepsgrootte: klasgroep

Duur: 30 - 50 minuten

Materiaal: 

  • Laptops/ computers/ tablets
  • Werkblaadje met situaties en vragen (zie lager)

Leerplandoelen:

  • SO: Sluit aan bij het gemeenschappelijk funderend leerplan

Doelstellingen: 

  • De leerlingen leren kennis maken met het aanbod binnen de online hulpverlening.
  • De leerlingen gaan bewust en zorgzaam om met media.

Methodiek/oefening:

  • Verdeel de leerlingen (optioneel) in groepjes per 2 of 3.
  • Geef ieder groepje 1 of meerdere situaties en laat hen de antwoorden opzoeken.
  • Als iedereen klaar is, volgt er een nabespreking.

Situatieschets 1:

Ik ben een meisje van 14 jaar oud. De laatste tijd kan ik niet zo goed slapen omdat ik erg veel nadenk over vanalles: over mijn slechte toetsen, over mijn vriendinnen waar ik soms ruzie mee heb, over mijn ouders die 3 jaar geleden gescheiden zijn…

Vragen:

  • Op welke website kan ik informatie terugvinden over mijn probleem?
  • Welke 3 tips zouden mij kunnen helpen?

Antwoorden:

  • WATWAT: 
  • Opmerken dat je aan het piekeren bent
  • Afleiding zoeken: muziek luisteren, schrijf op wat je gaat doen als je piekert..
  • Iets fysiek doen
  • NOKNOK: 
  • Piekerkwartiertje inlassen
  • Situatie aanvaarden
  • Gedachten opschrijven


Situatieschets 2:

Ik ben een jongen van 15 jaar. De laatste tijd voel ik me niet meer goed. Ik zie het eigenlijk allemaal niet meer zitten. Ik heb nergens meer zin in…

Vragen:

  • Op welke website kan ik informatie terugvinden over mijn probleem?
  • Welke 3 tips zouden mij kunnen helpen?
  • Kan je mij 2 diensten geven waar ik met een hulpverlener kan chatten?

Antwoorden:

  • Informatie terugvinden kan op: WATWAT
  • Tips:
  • Blijf er niet mee zitten, praat met iemand (een goede vriend, een familielid…). Op de website NOKNOK kan je tips opzoeken om hulp te vragen.
  • Schrijf je gedachten op: zodat je er nadien gemakkelijker over kan vertellen.
  • Denk aan leuke dingen die zich tijdens de dag wel nog hebben voor gedaan (lekker eten, een leuk berichtje…)
  • Probeer af en toe te bewegen
  • Diensten waar ik terecht kan:
  • AWEL
  • Zelfmoordlijn


Situatieschets 3:

Ik ben 15 jaar. Volgend schooljaar ga ik naar het 3e middelbaar. Ik moet nog een studiekeuze maken maar ik weet echt niet wat ik kan/ moet kiezen. Mijn ouders kunnen mij niet goed helpen want ze weten niet goed wat ik allemaal kan doen in het middelbaar.

Vragen:

  • Met wie kan ik hier op school over babbelen?
  • Kan ik ook met een CLB-medewerker op school babbelen? Zo ja, hoe kom ik met deze medewerker in contact?
  • Bij welke dienst kan ik online terecht voor meer informatie/ hulp?

Antwoorden:

  • Met je klasleerkracht, de leerlingenbegeleiding of een CLB-medewerker.
  • Ja dat kan: via de school, via smartschool/ bellen voor een gesprek. https://www.vclblimburg.be/hoe
  • CLB-chat


Situatieschets 4:

Ik ben een jongen van 13 jaar. Mijn vrienden vallen allemaal voor meisjes. Ik weet het eigenlijk niet goed. Ik ben al ooit verliefd geweest op een meisje, maar eigenlijk ook al weleens op een jongen. Ik durf dit met niemand te bespreken.

Vragen:

  • Waar kan ik informatie terugvinden om met deze twijfels om te kunnen gaan?
  • Welke 3 tips zouden mij kunnen helpen om hiermee om te kunnen gaan?

Antwoorden:

  • NOKNOK, JAC, watwat
  • Langsgaan bij het JAC om erover te praten
  • Neem je tijd vooraleer je het aan iedereen vertelt
  • Zoek iemand waarbij je terecht kan om je hart te luchten, eventueel anoniem: bij weljong.


Situatieschets 5:

Ik heb de laatste tijd vaak ruzie met mijn broertje en mijn ouders. Na deze ruzies ben ik altijd heel opgejaagd en weet ik vaak niet hoe ik terug rustig kan worden.

Vragen:

  • Op welke website kan ik tips terugvinden?
  • Welke 3 tips zouden mij kunnen helpen?

Antwoorden:

  • De rustbox, WATWAT, NOKNOK, Awel…


Situatieschets 6:

Ik ben 13 jaar. Mijn beste vriend gamet graag. Op weekdagen doet hij dit meestal een uurtje na school. Tijdens het weekend gaat hij vaak tot 3 uur 's nachts door. Ik maak me wat zorgen om hem.

Vragen:

  • Is dit normaal game-gedrag of is dit overdreven? Waar kan ik deze info terugvinden?

Antwoorden:

  • Druglijn, WATWAT
  • Je vriend kan een zelftest doen op deze website
  • Zorg voor afwisseling in ontspanning: andere activiteiten zoeken die je leuk vindt.
  • Spreek af met vrienden, ga naar buiten…
  • Regels met ouders afspreken over wanneer je kan gamen


Situatieschets 7:

We hebben een whatsapp-groepje met onze klas. Er wordt een meisje van onze klas uitgesloten en in de whatsapp-groep worden er allemaal gemene dingen over haar verteld. Ze zit hier ook in en kan dit allemaal lezen.

Vragen:

  • Waar vind je informatie terug over pesten (op sociale media)?
  • Welke tips (3) vind je terug om dit te laten stoppen?

Antwoorden:

  • NOKNOK, JAC, WATWAT, allesoverpesten.be, awel…
  • Negeer pestberichten
  • Praat erover met iemand die je vertrouwt
  • Blokkeer de afzender van de pestberichten


Nabespreking:

  • Hoe lukte het om antwoorden te zoeken?
  • Wat kan je doen als je niet goed weet waar je met een bepaalde vraag terecht kan?
  • (Antwoord voor de leerkracht: dan kan je best met een leerkracht, leerlingenbegeleider of dienst (o.a. CLB-chat, JAC,..) contact opnemen. Zij zullen jou dan doorverwijzen naar de juiste dienst.
  • Wist je dat je deze informatie op het internet konden terugvinden?
  • Denk je gebruik te maken van de verschillende websites/ diensten?